Anton Pieck, grafisch kunstenaar     Ets van een ‘oude mannenkop’ in rood en bruin uit 1918.     OrangeLicencing

Vooruitgang

Een goede tekenaar is niet vanzelfsprekend ook een goede etser. Etsen vergt bijzondere vakkennis. In het begin is er nog geen sprake van een losse hand in het werk van Anton Pieck. De lijnen strak zoals hij het in de opleiding had geleerd. Pieck hield echter stug vol. In elke volgende ets zie je vooruitgang. De eerste van Anton Piecks bekende ets; Twee schuurtjes dateert uit 1911. Hij is dan 16 jaar.

Inspiratiebronnen

De inspiratiebronnen van Pieck lagen vooral in een ver verleden. Hij heeft eens gezegd: ‘Ik ben een conservatieve 17e-eeuwer.’ In zijn werk zie je dan ook vele parallellen met de 17e eeuw. Om te beginnen met de Gouden Eeuw.

Alles voor Rembrandt

In zijn werkkamer in zijn huis in Overveen, hing vlak bij zijn werktafel een etsje van Rembrandt uit 1639. Hij was nog geen twintig toen hij er zijn gehele spaargeld aan uitgaf. En er hing meer - echte - 17e-eeuwse beeldende kunst, o.m. een tekeningetje van Hendrick Avercamp: ‘…wat konden die oude kerels tekenen’, vond Pieck, en een etsje van Adriaen van Ostade.

Fijn en fraai

De ets Oudemannenkop (1921) is gebaseerd op een modeltekening uit de studietijd van Pieck. De ets is, vooral in rood-bruin, bijzonder fijn en fraai. Het eerbiedwaardige gezicht heeft Pieck op verscheidene wijzen verwerkt in nog twee grafische technieken, onder meer als drogenaald in 1918 met stadsgezicht op de achtergrond en een gestileerde houtsnede in 1921.

Standort

Anton Pieck Museum

Noordwal 31
8051 ES Hattem
Route planen Route planen

Niederländische Museumskarte gültig

Seite des Museums besuchen

Noch mehr entdecken