Historische kruiwagen
Koning Willem III
Op 1 november 1876 opende koning Willem III het Noordzeekanaal. De aanleg was van groot economisch belang, want de scheepvaartroute naar de haven van Amsterdam moest beter.
Schaalvergroting
Het in 1824 geopende Noordhollandsch Kanaal voldeed niet meer vanwege de schaalvergroting van de zeeschepen van die tijd. Mede door de grote werkeloosheid was er ook behoefte aan dit soort grote projecten. Al in 1852 stelde de gemeente Amsterdam een commissie in het leven die moest onderzoeken of het mogelijk was een kanaal te graven vanaf het IJ in Amsterdam direct naar de Noordzee.
Bouwverguning
De regering besloot in 1861 dat dit kanaal er ook daadwerkelijk moest komen. Op 16 juni 1863 kreeg De Amsterdamsche Kanaal Maatschappij via een koninklijk besluit de vergunning voor de bouw . Op 8 maart 1865 begon een Engelse aannemer met het graven van het kanaal door Holland op z´n smalst: 6 km duinen door de Breesaap. In die tijd was het een op wereldniveau groots waterstaatkundig werk.
Oorkonde
Koning Willem III opende het nieuwe kanaal en de sluizen door een oorkonde met een pennenveer te tekenen. Het kanaal werd gedoopt als het Noordzeekanaal. De pennenveer is door het Rijksmuseum Amsterdam aan het IJmuider Zee- en Havenmuseum in bruikleen gegeven. En dat is niet alles. Het Rijksmuseum gaf ook de houten kruiwagen en spade die in maart 1865 symbolisch zijn gebruikt bij de start van het graven in bruikleen.
Standort
IJmuider Zee- en Havenmuseum
Niederländische Museumskarte gültig