Kasteel Ammersoyen

Lezing: De clichés over de donkere middeleeuwen voorbij

Montag 21 Oktober von 19:30 bis 21 Uhr(zeit)

Lesung

Een verrassende lezing in kasteel Ammersoyen over clichés rondom de ‘donkere middeleeuwen. Maandag 21 oktober door historicus Nathan van Kleij in het kader van de Maand van de Geschiedenis.

###Mythe of werkelijkheid? De middeleeuwen worden vaak omschreven als primitief en barbaars. Alles is er vies, mensen stinken en vrouwen hebben niks te zeggen. Dat is het beeld in de populaire verbeelding, maar wat het is feit en wat is fictie? Waar komen die clichés vandaan en waarom zijn ze zo hardnekkig? En hoe zat het dan echt met die middeleeuwse toestanden?

###De andere middeleeuwen Tijdens de lezing vertelt Nathan van Kleij meer over de onbekende kanten van de middeleeuwen. Nathan is historicus, docent middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en één van de auteurs van het boek ‘Middeleeuwse medemensen. De clichés van de donkere eeuwen voorbij’. Voorafgaand en na afloop van de lezing is het mogelijk in de kasteelwinkel het boek ‘Middeleeuwse Medemensen’ aan te schaffen.

###Echt nep De Maand van de Geschiedenis focust dit jaar met het thema ‘Echt Nep’ op beeldvorming over de geschiedenis. Het thema sluit naadloos aan op de nieuwe publiekspresentatie van kasteel Ammersoyen die in maart 2024 opende voor publiek. De bekende en minder bekende kanten van de middeleeuwen staan hierin centraal en stereotype denkbeelden worden genuanceerd. Deze lezing wordt gereorganiseerd door kasteel Ammersoyen en de Historische Kring Bommelerwaard (HKB).

###Goed om te weten Volwassenen € 7,50. Gratis entree voor leden HKB, Museumkaart of donateurspas GLK. De lezing begint om 19.30 uur in de Grote Zaal van het kasteel. Vanaf 19.00 uur bent u welkom voor een kopje koffie (inbegrepen in entreeprijs). Reserveren is noodzakelijk door voorafgaand een e-ticket te boeken via de website van het kasteel, ook indien het een gratis ticket betreft.

Besucherinformationen

Zugang

Niederländische Museumskarte gültig

Achtung: Hierfür ist eine Vorabreservierung erforderlich