Wandkleed 'Entre'
Wandkleed met 70 talen
Speciaal voor Museum IJsselstein maakte kunstenaar Isabel Ferrand (1962) een nieuw werk, Entre (2017), geïnspireerd op haar eerdere wandkleed Zee (2012). Ferrand werkte hiervoor samen met uitgeprocedeerde vrouwen in het AZC in Soesterberg. Samen borduren ze op gekleurde banden woorden en uitdrukkingen van persoonlijke betekenis. Woorden als ‘welkom’ en ‘ontmoeting’. Je leest de diepste wensen en verlangens, allemaal in hun eigen moedertaal. Om het wandkleed ook aan IJsselstein te verbinden zijn de talen van de meer dan 70 nationaliteiten die de stad rijk is in het kleed verwerkt. Het museum schonk het aan de stad IJsselstein.
Verschillende werelden
Culturele identiteit en erfgoed vormen een rode draad door het oeuvre van Ferrand. Vaak bevat het werk van de Portugees-Nederlandse kunstenaar een biografisch element. Soms in de verwijzing naar een erfstuk of een herinnering, soms in de doorklank van het onbegrip over een politieke situatie of in een algemeen gevoel van vervreemding van haar omgeving. Haar identiteit bevindt zich tussen verschillende culturen in: Portugal, Angola en andere voorheen Portugese koloniën waar haar vader via het leger gestationeerd was, en Nederland. Het leverde haar een scherp oog op voor de parallellen tussen verschillende werelden.
Isabel Ferrand
Isabel Ferrand behaalde in 1999 haar bachelor aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en in 2015 een master aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. Haar werk was te zien in diverse groeps- en solotentoonstellingen, waaronder: Alles aan Kant, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (2017); Nieuwsgierigheid, Oude Hortus, Universiteitsmuseum Utrecht (2016) en Ongekend Kant, Museum IJsselstein (2014).