Natuurhistorisch Museum Rotterdam

Een lezing met schubben: welkom in de wereld van het mysterieuze schubdier

Sonntag 17 November von 14 bis 15 Uhr(zeit)

Lesung

Anne Broeksma is dichter en natuurjournalist en raakte zo geobsedeerd door schubdieren, dat ze zeven jaar lang de wereld over reisde om ze te zoeken, te beschermen en over ze te schrijven.

Boek

Dit resulteerde in het in de media veelbesproken boek Een verhaal met schubben: zoektocht naar het vreemdste en meest bedreigde zoogdier op aarde (Uitgeverij Atlas Contact, 2024). Het boek laat ook zien dat iedereen een natuuronderzoeker kan zijn, als de nieuwsgierigheid naar je onderwerp maar groot genoeg is.

Boomdraakje

In Een lezing met schubben neemt Anne je mee op reis door de wondere wereld van deze mooie, aandoenlijke, ongrijpbare boomdraakjes, die door stroperij steeds moeilijker in het wild te vinden zijn, maar overal waar ze opduiken voor bijzondere verhalen en mythen zorgen. Eeuwenlang wisten vooral Europeanen die naar Azië en Afrika gingen niet goed welk dier ze daar nu zagen. Was het een Oost-Indische Geschubde Hagedis een Taywansche Duyvel of misschien toch een zoogdier? En wat is nu precies het verschil tussen schubdieren en gordeldieren? Aan de hand van exemplaren uit de museumcollectie legt Anne het je uit. Is er nog een toekomst voor schubdieren en wat hebben ze met de coronapandemie te maken? Wat zeker is: na de lezing heb je er een nieuw lievelingsdier bij. En die fans kunnen schubdieren goed gebruiken.

Besucherinformationen

Zugang

Zugang ist bei einer Eintrittskarte für das Museum inbegriffen

Niederländische Museumskarte gültig