Beeld & Geluid toont in het kader van Archives at Risk: Seeking Shelter tijdelijk in een kubus-installatie het ontwerpproces van de videogame Herald, dat samen met de game is gearchiveerd.
Archief
Design en digitale cultuur uit Nederland zijn wereldwijd beroemd en verzameld, maar de archieven van ontwerpers krijgen nu nauwelijks aandacht. Archives at Risk: Seeking Shelter, een initiatief van het Netwerk Archieven Design en Digitale Cultuur, brengt hier verandering in met reizende installaties over verschillende archieven van ontwerpers. Bij Beeld & Geluid staat nu tijdelijk het ontwerpproces van de videogame Herald centraal.
Herald
Herald is een indie adventure game ontworpen en geproduceerd door Wispfire (2013), een videogame studio uit Utrecht. Herald is een keuze-gedreven avonturenspel in een alternatieve 19e eeuw waar het Westen een koloniale supermacht is: het Protectoraat.
De installatie bestaat uit twee kubussen. In de eerste kubus zijn vier elementen van het ontwerpproces te zien, namelijk Art, Sound Design, Level Design en Story. De Story vormt de ruggengraat van de game; de verhaallijn en de keuzes de speler daarin kan maken. Het Level Design is het ontwerp van de driedimensionale wereld waarin de speler de game beleeft. De Art is de visuele laag die over het Level Design ligt, om kleur en vorm te geven. De Sound Design blaast leven in de gamewereld door muziek, maar laat de game characters ook tot leven komen door het werk van stemacteurs.
Game
Het ontwikkelen van een game is een intensief ontwerpproces dat vaak onzichtbaar blijft. Makers ontwikkelen met zorg karakters en geven leven aan de karakters middels ingesproken stemmen. Ze ontwerpen levels en denken na over interactie. Het archiveren van dit proces is nieuw in Nederland. Wispfire is de eerste studio die het ontwikkelproces van hun game bij Beeld & Geluid archiveert, om dit als cultureel erfgoed te bewaren.
This activity has ended. You can no longer participate in this.