Zaal met 18e-eeuwse wandtapijten
Il pastor fido
In de Zaal van Huis Van Gijn zijn de wanden, als enige woonhuis in Nederland, nog behangen met tapijten uit de 18e eeuw. De hoven en gegoede burgerij bestelden deze dure wandtapijten als teken van hun rijkdom en status. Het vervaardigen van de patronen uit wol en zijde was een enorm tijdrovende klus, hoe meer detail, hoe rijker de voorstelling. Afgebeeld zijn scènes uit Il pastor fido (De trouwe herder) - een tragikomedie uit 1589. De wandtapijten zijn rond 1730 speciaal voor de Zaal gemaakt in het Vlaamse Oudenaarde.
Louis Quatorze
Simon van Gijn is net zo zuinig op het interieur als de eerdere eigenaren. Hij laat zelfs in zijn testament vastleggen dat de ruimte na zijn dood moet blijven zoals die is. De betimmeringen en de schouw zijn uitgevoerd in de late Lodewijk XIV-stijl, die zich kenmerkt door een symmetrische vormgeving met het accent op de schoorsteenpartij. De luiken en plafond zijn in dezelfde stijl uitgevoerd en, evenals het overige houtwerk, geschilderd in groen, met verguldsels.
Grote ontvangsten en diners
De Van Gijns gebruiken de kamer als salon. Er ligt kamerbreed tapijt en er staat een uitgebreid ameublement in wit gelakte meubels in Lodewijk XV-stijl met vergulde randjes en gobelin-stoffering. Als er grote diners zijn, dan zijn die vermoedelijk hier, want de eetkamer is daarvoor te klein.