Ga verdwalen

Je moet eerst verdwalen om de weg weer te kunnen vinden. In de volgende kunstwerken kun je je als kijker helemaal verliezen. Om vervolgens weer met nieuwe perspectieven de museumzaal uit te lopen.

Naar beneden scrollen

Verdwalen in het werk van kunstenaar Jantien Jongsma (1965) is een koud kunstje. Ze verpakt haar verhalen in artistieke zoekplaatjes waarin haar eigen ervaringen vaak de hoofdrol spelen. In dit werk, In the Future, neemt Jongsma bijvoorbeeld haar eigen woonwijk Slotervaart in Amsterdam als decor. Haar medebewoners paraderen als balletdansers door de straten van de buurt, die toen deze ontworpen werd in het teken stond van de vooruitgangsgedachte en modernistische architectuur.

De schilderijen van kunstenaar Bart van der Leck lijken soms net kleine doolhofjes, met muren opgetrokken uit primaire kleuren. Doe je echter een stap achteruit dan zie je dat de lijnen en vlakken een plek, mens of object voorstellen. Deze 'gedeconstrueerde' afbeeldingen leverde hem waardering op van vooraanstaande kunstenaars als Piet Mondriaan en Theo van Doesburg. Het Kröller-Müller Museum in Otterlo bezit verschillende werken van Van der Leck.

Foto: Wieneke Hofland.

De donkerblauwe vlekken, die zich lijken te verschuilen achter het rimpelend oppervlak, hoe diep zouden die zijn? Wanneer je lang genoeg naar dit schilderij van Armando staart, is het niet moeilijk om je in te beelden dat de voorstelling niet stopt bij het canvas, maar oneindig doorgaat. Deze diepte wist de kunstenaar in zijn werken te creëren door het verf op zijn doeken dik aan te brengen en soms te vermengen met zand of gips.

Foto: Ralf Silvius.

De Amerikaanse kunstenaar Barnett Newman wil dat bezoekers zijn werken van zó dichtbij bekijken dat ze zich helemaal kunnen verliezen in de grootschaligheid en de intense kleuren. Voor het reusachtige schilderij Cathedra gebruikte hij maar liefst 50 liter verf. Met deze grote hoeveelheid bouwde hij het werk vervolgens zorgvuldig op in zeven aparte lagen - zes lagen olieverf en een laatste laag in acryl.

Verdwaal in de oneindigheid van de Infinity Polka Dot Love Room door de iconische Yayoi Kusama. De inmiddels 95-jarige Japanse kunstenares maakte deze installatie in 1967 tijdens haar verblijf in Nederland voor haar solotentoonstelling in de Haagse Galerie Orez. Nu is het werk weer te zien in Den Haag, in een van de kabinetten van het Kunstmuseum. Het museum heeft het werk langdurig in bruikleen gekregen uit een particuliere collectie.