Ga voor het perfecte plaatje

Met je mobiel is een foto zo gemaakt, maar in deze musea ontdek je de beste foto's van professionele fotografen. Laat je inspireren.

Naar beneden scrollen

Door te skateboarden trappen deze vrouwen in Marokko en India tegen de bestaande conventies en regels. In de tentoonstelling Movements in Museum Hilversum zie je allerlei sporters die via hun sport niet alleen fysieke en mentale obstakels overwinnen, maar ook weerstand bieden tegen heersende normen en maatschappelijke verandering op gang brengen.

Vijf seconden, twee frames: meer had Ilja Meefout niet nodig om dit portret van hiphopartiest Snoop Dogg te maken. De fotograaf groeide op in de Bijlmer, zoals hij zelf zegt tussen de flats, het beton, de garages, de junkies en de dealers. In hiphopsterren herkent hij de jongens met wie hij opgroeide. Meefout werd dé toonaangevende hiphopfotograaf van Nederland en hangt met deze foto in de Eregalerij van het Nederlands Fotomuseum.

Fotograaf Gilleam Trapenberg wil de ziel van Curaçao voelbaar maken. Hij fotografeert de inwoners en de manier waarop zij leven, wonen en hun identiteit uitdragen. Daarbij voel je dat hij tussen twee werelden leeft. De wereld van thuisland Curaçao, en de wereld van Nederland, waar hij nu woont en werkt.

Wat betekent het om man te zijn? Waar vrouwelijke fotografen vaak getypeerd worden door hun vrouwzijn, lijkt het werk van mannen los van hun gender te bestaan. Terwijl mannen, evengoed als vrouwen, door een bepaalde lens kijken. In de tentoonstelling Man in Fotomuseum Den Haag zie je de blik van mannelijke fotografen op het man-zijn. Naast dit werk van Thorsten Brinkmann, ontdek je er ook foto's van bijvoorbeeld Erwin Olaf en Yasumasa Morimura.