De Rode Zaal: het verhaal van rouw en wederopbouw aan de Amsterdamse grachten
De Rode Zaal: het verhaal van rouw en wederopbouw aan de Amsterdamse grachten
Rode zaal met werk van Jeff Cowen.
Rouw en wederopbouw aan de Amsterdamse grachten
De Rode Zaal uit 1720 in Huis Marseille vertelt een tragisch en hoopvol verhaal van rouw en wederopbouw. Een van de best bewaarde stijlkamers aan de Amsterdamse grachten.
In 1715 koopt de Hamburgse bankier Paulus Heeger, al twintig jaar woonachtig in Amsterdam, het pand aan de Keizersgracht 399. Hij leeft samen met zijn vrouw Catharina en hun twee zonen, Thomas en Mattheus.
Bij de aankoop ondergaat het huis een grote verbouwing om ruimte te bieden voor zowel het gezin als Heegers' bedrijf. Het lijkt een nieuw begin voor de familie, maar het lot slaat hard toe. Kort na hun intrek overlijdt onverwachts de jongste zoon Mattheus, gevolgd door de plotselinge dood van Catharina op kerstavond. De gezinsdroom, die ooit zo groot leek, wordt ruw verstoord.
Na bijna twee jaar van rouw trekken Paulus en Thomas zich langzaam uit het verdriet los. In een wending van vastberadenheid wordt besloten het huis opnieuw te verbouwen, dit keer groots en prachtig. Het achterhuis wordt uitgebreid tot vier verdiepingen en een zolder, en de ‘sael’ wordt ontworpen als feestzaal. Paulus geeft schilder Johannes Voorhout de opdracht om een plafondschildering te maken die de mythologische godin Venus toont, met een boodschap van liefde en handel.
Boven de spiegel hangt echter een opvallend portret van de stoïcijnse filosoof Seneca, een eerbetoon aan de vastberadenheid die Paulus zelf had gevonden in zijn verdriet. Het portret, samen met de mythologische voorstelling, vormt een krachtige symbool van de overgang van verdriet naar het herstel van hoop en vastberadenheid.
De Rode Zaal in Huis Marseille is niet alleen een artistiek meesterwerk, maar ook een emotioneel verhaal van verlies, herstel en de kracht van de menselijke geest.
In het museum is een audiotour beschikbaar die de geschiedenis van de verschillende kamers toelicht. De tour is uitsluitend in het Nederlands.