Kunsthal Rotterdam presenteert een groots overzicht van het werk van de Zwitserse kunstenaar Sylvie Fleury (1961, Genève). Haar provocerende installaties, sculpturen, readymades en schilderijen zijn voor het eerst in Nederland te zien.
Humor en eigenzinnigheid
Op speelse wijze stelt Fleury genderstereotypen aan de kaak. Ze maakt gebruik van moderne reclamestrategieën zoals aandachttrekkende slogans, felgekleurde neonlichten en verleidelijke presentaties. Daarmee verkent ze de grenzen tussen hedendaagse kunst en het consumentisme. Met elementen uit de mode- en filmwereld, popcultuur, autosport en kunstgeschiedenis creëert Fleury keer op keer onverwachte nieuwe verhalen, altijd met een flinke dosis humor en eigenzinnigheid!
Fashion victim
Sylvie Fleury breekt in de jaren 90 door met haar ironische presentaties van glamour, mode en lifestyle. Ze volgt de laatste trends, leest trouw de grote modetijdschriften en mist geen enkele couture show in Parijs. In haar werk reageert ze als fashion victim op de overweldigende invloed van de mode-industrie door elementen uit die wereld tot kunst te verheffen.
Andere context
In de tentoonstelling begeef je je tussen designer artikelen, Vogue covers en neoninstallaties met kreten zoals 'Champagne & Limousines'. Door luxegoederen inclusief hun verleidelijke verkoopstrategieën in een andere context te plaatsen, maakt Fleury ons bewust van de overeenkomsten tussen de consumentenmaatschappij en de kunstwereld.
Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.