Maastricht Museum

ArcheoHotspot Maastricht: Hoe werkt een archeoloog?

Woensdag 30 oktober van 13:30 tot 16 uur

Activiteit

Ontdek de geheimen van archeologie in de ArcheoHotspot van Maastricht. ArcheoHotspots zijn inspirerende plekken in musea, bibliotheken, archieven en culturele centra, waar iedereen de kans krijgt om kennis te maken met de fascinerende wereld van archeologie.

Kinderen worden jonge archeologen

Kinderen kunnen spelenderwijs kennismaken met archeologie door oude potjes weer aan elkaar te plakken, te puzzelen en door mee te helpen met zeven. Je neemt een emmertje grond van de Cannerberg en gooit het boven een zeef leeg om te ontdekken wat erin zit. De vorige keer vond iemand zelfs de resten van een Romeins kampvuurtje!

Voor volwassenen die graag de handen uit de mouwen steken

Volwassenen kunnen ook meedoen of, nog beter, meehelpen met het ontrafelen van de Maastrichtse archeologiecollectie aan de hand van wisselende locaties. Je opent ieder zakje en bekijkt de inhoud samen, waarna je het toevoegt aan de database. Samen ontsluit je de rijke geschiedenis van Maastricht.

Tussen Schat en Scherf

Als extraatje kun je langskomen met je eigen archeologische vondsten, Maastrichts keramiek of Japanse prenten (of andere objecten met raakvlakken met onze collecties) voor determinatie. Het museum staat klaar om je meer informatie te geven over je ontdekkingen.

Bezoekersinformatie

gratis