Museum Hilversum

Nepnieuws maken – De Trollenfabriek

Vrijdag 1 november van 14 tot 16 uur

Workshop

In deze interactieve workshop duiken kinderen (samen met ouders) samen in de wereld van nepnieuws en leer je hoe je het kunt herkennen. Ook ga je zelf fake news maken en proberen onder een zo groot mogelijk publiek te verspreiden!

Workshop

Samen met Beeld & Geluid organiseert Museum Hilversum een spannende workshop voor kinderen en hun ouders: De Trollenfabriek. Hebben jij en je kind altijd al willen weten hoe nepnieuws ontstaat en waarom mensen erin trappen? In deze interactieve workshop duiken jullie samen in de wereld van nepnieuws en leren hoe je het kunt herkennen.

Deze workshop is rondom de tentoonstelling A story of fake news: Jonas Bendiksen, The Book of Veles. Hierin werpt de Noorse Magnum-fotograaf een bijzondere kunstmatige blik op de masssale nepnieuwsproductie in het Noord-Macedonische dorpje Veles, rondom de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016.

Wat is nepnieuws?

Je start met een introductie: wat is nepnieuws, hoe herken je het en wat zijn de gevolgen voor de samenleving? Ontdek hoe trollen en nepnieuws-makers te werk gaan.

Zelf nepnieuws maken

Kruip samen met je kind in de huid van een nepnieuws-maker. Schrijf een artikel, kies een pakkende foto en bedenk een headline. Het doel? Zoveel mogelijk bezoekers naar je nepnieuwssite lokken.

Verspreiden en trollen

Zodra jullie werk online staat, verspreiden jullie het via sociale media. Wie weet de meeste mensen voor de gek te houden?

Praktisch

Deze workshop is speciaal voor kinderen en eventueel hun ouders. Samen leren jullie spelenderwijs hoe nepnieuws werkt en hoe je het kunt herkennen. Schrijf je snel in, want er zijn maar een beperkt aantal plekken (max 30). De workshop gaat door bij een minimum aantal van 14 deelnemers. Schrijf je daarom in vóór maandag 21 oktober.

Bezoekersinformatie

Met Museumkaart € 10

Let op: vooraf reserveren is nodig

Leeftijd

Voor 9 t/m 18 jaar

Vrijdag 1 november van 14 tot 16 uur

Museum Hilversum

Kerkbrink 6
1211 BX Hilversum

do - di 11:00 - 17:00 uur

Extra informatie

Ouders kunnen naar binnen met reguliere toegang of Museumkaart.