Welkom op het Waarheid Festival (± 1965-1970), het jaarlijkse evenement van de krant van de Communistische Partij Nederland. Het schilderij is een werk van Willem van Genk, de beroemdste outsider-kunstenaar die Nederland heeft voortgebracht.
Wat zie je?
Een nauwkeurig geportretteerde man achter een paar microfoons, met een ringbaard en een raadselachtige tatoeage op zijn borst, verzorgt de aankondigingen voor het festivalpubliek. Het woord Vrede gaat half verborgen achter zijn hoofd. Twee vlaggen, de rode van het communisme en de Nederlandse driekleur, wapperen links en rechts van de omroeper.
Wat is het Waarheid Festival?
Het Waarheid Festival beloofde indertijd niet alleen een hoop plezier, met opzwepende optredens en samen uit volle borst de Internationale zingen. Het werd ook gebruikt om politieke onderwerpen te behandelen en de ideeën van de partij uit te dragen. Het was feest en congres in één. Dat Willem van Genk gegrepen was door alles wat met het communisme te maken had, valt af te leiden uit de vele werken met Nederlandse partijbonzen en hun activiteiten en Russische zeppelins naast locomotieven en vliegtuigen van Sovjetmakelij.
Volwaardig burger
Voor Van Genk beloofde het communisme een maatschappij waarin hij een volwaardig burger zou kunnen zijn. Dit werk gaat in de kern over het Festival en de roem van het Sovjetrijk, maar schetst daarnaast allerlei verschrikkelijke historische gebeurtenissen die Van Genk er op een of andere manier mee associeert.
Gruwelen
In de ogen van Van Genk lagen martelen, moord en misdaad verankerd in alle politieke en religieuze systemen, ook in de Kerk van Rome. Hij kon alleen zijn best doen al die gruwelen te inventariseren. Niet om zich met de problemen in te laten of standpunten in te nemen, maar gewoon om voor zichzelf in kaart te brengen hoe het zit.