Rijksmuseum Slot Loevestein

Kinderboekenweek met schrijver Maarten Kuipers

Zondag 13 oktober van 10:00 tot 17:00

Activiteit

Van 2 tot en met 13 oktober vindt de Kinderboekenweek plaats, met het thema Lekker Eigenwijs!. Op Slot Loevestein staat het kinderboek Groot Verdwijnboek van Maarten Kuipers centraal. De schrijver komt naar het slot voor een meet & greet en er is nog een hele speciale gast.

Eigenwijs

Karakters met een eigen willetje worden tijdens de Kinderboekenweek in het zonnetje gezet. Personages die een tikkeltje, of soms heel erg, eigenwijs zijn. Hoe zit dat dan met Hugo de Groot? Hij was geen personage uit een boek… hij schreef boeken! En had ook een heel bijzonder karakter. Het geselecteerde kinderboek Groot Verdwijnboek van Maarten Kuipers sluit hier naadloos bij aan.

Groot Verdwijnboek

Dit boek staat op zondag 13 oktober centraal op Slot Loevestein. Het boek, geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar, gaat over hoofdpersoon Elsie. Zij hoort er in de klas niet bij. Maar gelukkig heeft ze een fijne, nieuwe meester die prachtig over geschiedenis kan vertellen. Zó spannend, dat het lijkt alsof de verhalen tot leven komen…

Als Elsie een boekopdracht voor school krijgt, ontdekt ze een geheimzinnig boek dat tegen haar lijkt te praten. Sterker nog, als ze met de bladzijden ritselt, belandt ze in een andere tijd: de tijd van Hugo de Groot. Precies waar haar meester over vertelde!

Maarten Kuipers

Zondagochtend 13 oktober is de meet & greet met Maarten Kuipers. Om 11:00 uur zal hij voorlezen uit zijn boek Groot verdwijnboek in de Zael van het kasteel. Daarna kunnen kinderen vragen stellen aan de auteur en hun boek laten signeren.

Ontmoet ook de hoofdpersoon om wie het boek én de beroemdste ontsnapping draait: Hugo de Groot. Klim zelf eens in de boekenkist en maak een toffe foto met Hugo. Hij vertelt je daarna ook zijn ontsnappingsverhaal.

Ontwerp je eigen kaft

Het slot en de schrijver dagen jonge lezers en kunstenaars uit om zelf een nieuwe, toffe, stoere of ontroerende boekomslag voor het Groot Verdwijnboek te tekenen. Vanaf september ontvang je bij de kassa van het slot een lege kaft van het boek. Deze is ook op de website van het slot te downloaden. De winnaar wint 4 toegangskaarten voor 13 oktober én een gesigneerd exemplaar van het Groot Verdwijnboek van Maarten Kuipers.

Bezoekersinformatie

Toegang is inbegrepen bij een entreeticket voor het museum.

Let op: vooraf reserveren is nodig

Leeftijd

Voor 5 t/m 12 jaar