In de 19e eeuw werd het spoor gedomineerd door enorme stoomlocomotieven. In 1908 kwam daar verandering in. Tussen Rotterdam en Scheveningen ging voor het eerst een elektrische trein rijden! Het is de eerste stap naar een duurzame transitie van het spoor. Uiteindelijk verdwenen in 1958 alle op kolen gestookte locomotieven van het spoor.
Parfumlijntje
De eerste elektrische spoorlijn in Nederland is in 1908 de Hofpleinlijn tussen Scheveningen en Rotterdam. De rijtuigen van de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij (ZHESM) hebben een chique inrichting met Jugendstilversiering, bestemd voor de rijke reizigers die vanuit Scheveningen, Wassenaar en Den Haag naar Rotterdam reizen. De stadswapens van de tussenstations zijn terug te vinden in de versieringen in de trein. De luxe 2e klasse heeft fluwelen bekleding, maar in de zomer is hier amper iemand te vinden. Het paardenhaar waarmee de stoelen gevoerd zijn, zitten dan namelijk vol met vlooien. De rijke mannen die met deze trein reizen, trekken een aparte groep reizigers aan: dames van lichte zeden. Daarmee krijgt de lijn al snel de bijnaam ‘Parfumlijntje’.