De eerste elektrische trein (ZHESM)

De eerste elektrische trein     ZHESM 1908

Elektrische trein

In de 19e eeuw werd het spoor gedomineerd door enorme stoomlocomotieven. In 1908 kwam daar verandering in. Tussen Rotterdam en Scheveningen ging voor het eerst een elektrische trein rijden! Het is de eerste stap naar een duurzame transitie van het spoor. Uiteindelijk verdwenen in 1958 alle op kolen gestookte locomotieven van het spoor.

Parfumlijntje

De eerste elektrische spoorlijn in Nederland is in 1908 de Hofpleinlijn tussen Scheveningen en Rotterdam. De rijtuigen van de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij (ZHESM) hebben een chique inrichting met Jugendstilversiering, bestemd voor de rijke reizigers die vanuit Scheveningen, Wassenaar en Den Haag naar Rotterdam reizen. De stadswapens van de tussenstations zijn terug te vinden in de versieringen in de trein. De luxe 2e klasse heeft fluwelen bekleding, maar in de zomer is hier amper iemand te vinden. Het paardenhaar waarmee de stoelen gevoerd zijn, zitten dan namelijk vol met vlooien. De rijke mannen die met deze trein reizen, trekken een aparte groep reizigers aan: dames van lichte zeden. Daarmee krijgt de lijn al snel de bijnaam ‘Parfumlijntje’.

Locatie

Spoorwegmuseum

Maliebaanstation 16
3581 XW Utrecht
Route plannen Route plannen

Museumkaart geldig

Bezoek museumpagina

Nog meer ontdekken