Stadsmuseum Harderwijk

In het spoor van slavernij

27 juni 2024 t/m 4 augustus 2024

Deze activiteit is afgelopen.

De trans-Atlantische slavernij is een pijnlijke periode in de Nederlandse geschiedenis en ons collectieve geheugen. Tijdens het Herdenkingsjaar Slavernijverleden wordt dit thema extra belicht. In aansluiting hierop presenteert Stichting Keti Koti Harderwijk deze expositie in Stadsmuseum Harderwijk.

Bewustzijn

Aan de hand van een kamerbrede tijdlijn wordt uitgelegd welke rol Nederland in de slavernij had, vanaf 1422 tot heden. Daarnaast geven kunst- en gebruiksvoorwerpen en klederdracht een levendig beeld van hoe slavernij in stand werd gehouden. Op zaal is doorlopend de documentaire te zien die Joke Zandstra maakte over het slavernijverleden van Harderwijk. Met deze tentoonstelling streeft Stichting Keti Koti Harderwijk naar het verbreden van kennis over de trans-Atlantische slavernij en de specifieke relatie van Harderwijk met deze periode. Het doel is ook om bewustzijn te creëren over hoe het slavernijverleden tot de dag van vandaag doorwerkt in onze mensen en instituten. Samen kunnen we groeien door te leren van onze geschiedenis.

Naast de expositie vinden er verschillende activiteiten plaats rondom het slavernijverleden van Harderwijk. Kijk voor meer informatie op ketikotiharderwijk.nl.

De expositie ‘In het spoor van slavernij’ is van 27 juni tot en met 4 augustus 2024 te zien op de begane grond van Stadsmuseum Harderwijk. Toegang is gratis.

Stichting Keti Koti Harderwijk

De missie van Stichting Keti Koti Harderwijk is om een bijdrage te leveren aan het vergroten van de kennis en bewustwording omtrent het Nederlandse slavernij- en koloniale verleden in Harderwijk. De stichting brengt denkers, wetenschappers, cultuurmakers en inwoners van alle leeftijden uit Harderwijk en omgeving samen. Educatieve activiteiten en herdenking vormen belangrijke pijlers voor hun activiteiten. Samen bouwen we aan een vrije, inclusieve en gelijkwaardige samenleving voor iedereen.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

27 juni 2024 t/m 4 augustus 2024