Yayoi Kusama, 'Aggregation: One Thousand Boats Show',
Fallisch
In de volgende zaal is Aggregation: One Thousand Boats Show te zien. Dit was de eerste ruimtelijke installatie die Yayoi Kusama maakte in New York, waar zij in 1958 vanuit Japan naartoe verhuisde. Het werk bestaat uit een roeiboot, bedekt met talloze witte, fallische uitstulpingen, opgesteld in een ruimte die is beplakt met een behang waarop de boot talloze keren staat afgebeeld. Twee witte pumps staan op de bodem van het vaartuig.
Nul en ZERO
Kusama exposeerde in de jaren 60 regelmatig samen met Nul- en ZERO-kunstenaars, een beweging die na de zware oorlogsjaren kunst een nieuw startpunt wilde geven door het reduceren, concentreren en vernieuwen van artistieke vormen. Tweemaal, in 1962 en in 1965, was dat in het Stedelijk Museum op uitnodiging van kunstenaar-curator Henk Peeters. Na afloop schonk Kusama Aggregation: One Thousand Boats Show aan het museum. De fallische vormen in haar aggregation-sculpturen waren voor Kusama een manier om uitdrukking te geven aan haar angst voor seks, veroorzaakt door ervaringen in haar jeugd, toen haar moeder haar vroeg haar vader te bespioneren tijdens zijn affaires met andere vrouwen.