Universiteitsmuseum Groningen

Microscopiedag: De natuurwereld om ons heen

Zaterdag 9 november van 11 tot 17 uur

Evenement

Kijk om je heen in de natuur en je ziet de meest mooie planten en dieren. Tijdens de Microscopiedag ga je inzoomen. Hoe ziet al dit moois er van dichtbij uit? De natuur is nog prachtiger dan je denkt. Jong en oud leren van experts hoe planten leven, hoe het lichaam van de mens werkt en meer.

Leven van de plant

Hoe groeien planten eigenlijk? Waarom zijn ze groen? En waarom maken planten zaden? Allemaal interessante vragen die plantenonderzoeker Ties Ausma van de Hanze kan beantwoorden! Hij laat je preparaten van planten onder de microscoop bekijken. Ties Ausma neemt je mee in de plantenwereld! Superleuk!

Het menselijk lichaam

In het Anatomisch Theater van het museum ga je op reis door het menselijk lichaam. Met een student geneeskunde zet je het menselijk lichaam in elkaar. Je leert wat al die organen in ons lichaam doen. En waar ze zitten! Met de microscoop bekijk je vervolgens het menselijk lichaam van dichtbij. Zo weet jij straks van alles over het lichaam!

Bewonder schedels, fossielen en uilenballen

In het museum is een hele verzameling (verzamel jij ook iets?) van schedels en botten van dieren. Die ga jij zien! Weet jij al hoe de schedel van een hond eruitziet? Onder de microscoop zie je diverse preparaten van dieren. Verder kun je uilenballen bekijken onder de microscoop. Wat heeft de uil allemaal gegeten? Je mag ook zelf iets meenemen wat je onder de microscoop wil bekijken.

Bezoekersinformatie

gratis